Olejový kúpeľ

25.05.2019

Olejovým kúpeľom sa podľa indickej kultúry nazýva pravidelné masírovanie a potieranie tela olejom. Ajurvéda tento postup nazýva Abhyanga. Po tisícročia sa táto procedúra používala pre udržanie dobrého zdravia, k zlepšeniu spánku, pre dosiahnutie dlhovekosti, aj ako liek. Pre udržanie nášho zdravia je olejový kúpeľ spolu so stravou, jogou a meditáciou ako čarovný elixír. Zmierni stres, stimuluje trávenie a vylučovanie, pomáha k zdravému spánku, stimuluje agni a prospieva pleti.

Olejový kúpeľ sa odporúča vykonávať raz do týždňa, v deň odpočinku od fyzickej praxe jogy. Olejový kúpeľ nepraktizujeme, keď máme horúčku, ani v prvých troch dňoch menštruácie. Pravidelný olejový kúpeľ chráni telo pred chorobami kĺbov a zlomeninami vo vyššom veku, udržuje telo a kĺby pekne premazané, vyživuje kožu a tkanivá, pomáha zbavovať telo toxínov. Podľa Ajurvédy má naša pokožka 7 vrstiev, nazývaných dhatu, aby olej prenikol do najhlbšej vrstvy, musíme ho do tela vtierať po dobu aspoň 5 minút. Na premasírovanie celého tela teda potrebujete okolo 15 minút. Je to minimálny čas, ktorý by ste mali masáži venovať, aby sa dostavili pozitívne účinky.

Odporúčaným olejom na olejový kúpeľ je hlavne olej ricínový alebo sezamový. Je veľmi dôležité používať oleje v bio kvalite.

Ricínový olej je užitočný pre regeneráciu suchej, citlivej a poškodenej pokožky. Účinne ju premasťuje a podporuje jej hydratáciu, viaže v pokožke vlhkosť. Ricínový olej v podobe olejových zábalov pomáha odstrániť bolesti svalov a kĺbov, stimuluje činnosť lymfatického systému, tým dochádza k odplavovaniu škodlivých látok z tkanív.

Postup:

1. Zohrejte olej vo vodnom kúpeli, kým nebude príjemne teplý.

2. Osprchujte sa dostatočne teplou vodou, vlasy nechajte suché.

3. Na spodok vane dajte osušku.

4. Sadnite si do vane na osušku a vtierajte olej od hlavy. Masírujte pokožku hlavy, votrite olej do končekov vlasov. Nalejte trochu teplého oleja do svojich dlaní a končekmi prstov vmasírujte do pokožky celého tela, ramena, horná časť chrbta, paže. Krúživými pohybmi jemne vtierajte v oblasti kĺbov. Ďalej pokračujte hrudníkom, cez brucho, dolná časť chrbta, boky, zadok. S výnimkou kolien, kde vtierame krúživými pohybmi, nohy natierame dlhými ťahmi. Nezabudnite na prsty na nohách.

5. Zabaľte sa do osušky alebo deky, ľahnite si alebo sadnite a relaxujte ďalších 5-10 minút. Čas zvyšujte postupne. Odporúčané maximum sú dve hodiny.

6. Bežným spôsobom si umyte vlasy a len teplou vodou si umyte telo.

7. Po sprche sa jemne osušte čistým uterákom, ničim sa nenatierajte, teplo sa oblečte a relaxujte.